Remont organów

Organy w naszej parafii zostały wybudowane w latach 1941-48, kontuar wówczas dostarczył A. Chlebowski z Warszawy. Pod instrumentem podpisał się Stanisław Adamiec z Łodzi, zapewne w 1980 roku, kiedy podczas gruntownego remontu organów został wymieniony stół gry, ostatni częściowy remont – 2005 r. (wymiana skóry miecha i części mieszków) – wykonawca Marciniakowie Biała Podlaska

Stan techniczny na dzień 24.02.2021

Ich obecny stan techniczny bardzo utrudnia, czasami wręcz uniemożliwia grę. Głosy można włączać jedynie przez wolną kombinację, niektóre dźwięki „podgrywają” lub „wieszają” się, a część nie odpowiada

Organy są w złym stanie techniczno – muzycznym. Piszczałki które jeszcze grają są rozintonowane i rozstrojone. Traktura częściowo niesprawna i nieprecyzyjna. Dalsza eksploatacja instrumentu w obecnym stanie może w niedługim czasie okazać się niemożliwa. Organy nadają się tylko do kapitalnego remontu.

Ponadto

  • Zerwana żyłka żaluzji w kanale powietrznym między dmuchawą ,a miechem co powoduje każdorazowe napełnianie powietrzem do maksimum, aż uruchamia się zawór bezpieczeństwa co powoduje dodatkowy hałas.
  • Pulpit na nuty niestabilny.
  • 25 klawiszy bez dźwięku po naciśnięciu
  • 6 klawiszy po naciśnięciu i zwolnieniu nie powraca do pozycji wyjściowej.
  • 14 z 22 registrów po załączeniu same grają.
  • Registr „Tutti” późno i ciężko wyłącza się.
  • Wiele mieszków do wymiany.
  • Dmuchawa hałasuje i mocno jest wyeksploatowana.
  • Konieczna potrzeba odrobaczania elementów drewnianych.
  • Potrzeba czyszczenia i strojenia piszczałek.

Przez ostatnie 38 lat organy, nigdy nie były w pełni sprawne.


W niedzielę 7 marca odbyło się spotkanie Rady parafialnej. Głównym tematem spotkania była potrzeba rozpoczęcia generalnego remontu naszych organów. 

  1. Ks. Proboszcz przedstawił historię instrumentu oraz opinie i wycenę prac dwóch organmistrzów. Remont naszego instrumentu trwałaby ok. roku a koszt remontu to ok 120 tyś zł. Radni zgłaszali, że jest to dość spory koszt. Ks. proboszcz zaznaczył że skoro w czasie wojny (organy były budowane w latach 1941-1948) można było podjąć takie dzieło to również dzisiaj 1050 rodzin mogłoby się w to włączyć
  2. Pan Organista poinformował wszystkich że już w tym momencie nie ma na czym grać i w każdej chwili nasze organy mogą całkowicie zamilknąć. Zaproponował też, aby parafia zakupiła organy tymczasowe – koszt. ok 18 tys.
  3. Ostatecznie radni wraz z ks. proboszczem zdecydowali, aby założyć subkonto przeznaczone tylko i wyłącznie do zbierania środków na remont organów – nr. konta: 83 8039 0006 0010 0400 2310 0003 – w tytule przelewu piszemy “Remont organów“ i rodzina i adres – tak wpłacone pieniądze można odliczyć sobie w przyszłym roku od podatku. Ofiary na ten cel również będzie można wrzucać do skrzynki pod chórem. Wszystkich ofiarodawców i dobrodziejów wpiszemy do złotej księgi dobrodziejów i za nich wszystkich będą sprawowane dwie Msze święte w ciągu roku
  4. Ksiądz proboszcz wystosuje również pisma do różnych firm i instytucji z prośbą o dofinansowanie tej inwestycji

Na koniec ustalono, że najbliższe spotkanie rady odbędzie się po świętach, na nim ks. proboszcz przedstawi stan zbiórki na remont organów i podjęte będą kolejne decyzje. Jeżeli wszystko byłoby na dobrej drodze – remont organów rozpocząłby się wakacje



ZŁOTA KSIĘGA DOBRODZIEJÓW

ZEBRALIŚMY JUŻ:

120000
53750

Bóg Zapłać wszystkim ofiarodawcom


Charakterystyka  instrumentu

Instrument usytuowany w pięknej neogotyckiej zabytkowej świątyni, na chórze muzycznym naprzeciw ołtarza głównego.

Szafa organowa wmontowana jest we wnękę nad kruchtą kościoła. Prospekt architektoniczny, oparty na cokole płycinowym ma formę fasady kościoła z dwoma wieżami i sygnaturką.

Prospekt jednoczęściowy, trójosiowy, o środkowym polu piszczałkowym wyższym, ujętym półkolumienkami, zamkniętym ostrołukiem, ponad którym wimpergi, pinakle i wydatny kwiaton na osi. Boczne pola piszczałkowe niższe, zamknięte ostrołukiem, zwieńczone trójkątnymi fialiami wypełnionymi maswerkiem, na których niewielkie kwiatony. Na drugim planie zarys trójkątnego szczytu przebiegający przez całą wysokość prospektu, zwieńczony żabkami, w którego górnej części trzy wysmukłe wykroje wypełnione wąskimi, niegrającymi piszczałkami. Ponad szczytem wydatna wieżyca – sygnaturka, po bokach dwie wysokie wieże, w których ściankach wysmukłe okna zamknięte rybim pęcherzem, zwieńczone pseudogotyckimi blankami i kwiatonami.

Kolorystyka ciemnobrązowa ze złoceniami gzymsów i elementów snycerskich.

W prospekcie piszczałki cynkowe, pomalowane srebrną farbą. Układ labiów w wykrojach zakomponowany girlangowo.

Stół gry wolnostojący, na osi prospektu, przodem do ołtarza głównego. 17 głosów podzielonych pomiędzy dwa manuały (6, 7) o zakresie C-g3 i pedał (4) o zakresie C-d1.

TRAKTURA

Traktura pneumatyczna

WIATROWNICE

Wiatrownice stożkowe.

POŁĄCZENIA I URZĄDZENIA POMOCNICZE

Urządzenia pomocnicze: Piano, Forte, Tutti, WK, Tremolo, Połączenia: II/I, I/P, II/P, Sub II/I.

MIECH

Trzy miechy pływakowe podłączone do dmuchawy elektrycznej.

DYSPOZYCJA

Manuał IManuał IIPedał
Bourdon 16’Flet kryty 8’Wiolon 16’
Pryncypał 8’Aeolina 8’Subbass 16’
Gamba 8’Wokscelestis 8’Oktawbass 8’
Salicet 8’Fugara 4’ jest 8’Cello 8’
Oktawa 4’Flet 4’
Mikstura 3 ch.Nasard 4’ [sic!] 2 2/3’
Picolo 2’

ŻRÓDŁO

Organy Konstantynów

Zdjęcie 1 z 16

(Oglądana: 967, w tym oglądana dzisiaj: 10)