Z Ewangelii wg. Św. Mateusza:

Przemienienie Pańskie

„Jezus wziął z sobą Piotra, Jakuba i brata jego, Jana, zaprowadził ich na górę wysoką, osobno. Tam przemienił się wobec nich: Twarz Jego zajaśniała jak słońce, odzienie zaś stało się białe jak światło.

A oto im się ukazali Mojżesz i Eliasz, którzy rozmawiali z Nim. Wtedy Piotr rzekł do Jezusa: „Panie, dobrze, że tu jesteśmy; jeśli chcesz, postawię tu trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza”.

Gdy on jeszcze mówił, oto obłok świetlany osłonił ich, a z obłoku odezwał się głos: „To jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie, Jego słuchajcie”. Uczniowie, słysząc to, upadli na twarz i bardzo się zlękli. A Jezus zbliżył się do nich, dotknął ich i rzekł: „Wstańcie, nie lękajcie się”. Gdy podnieśli oczy, nikogo nie widzieli, tylko samego Jezusa. A gdy schodzili z góry, Jezus przykazał im mówiąc: „Nie opowiadajcie nikomu o tym widzeniu, aż Syn Człowieczy zmartwychwstanie ”.

(Mt 17,1-9)

Duchu Święty napełnij swoim światłem moje serce, aby Słowo Boże stało się przewodnikiem na mojej pielgrzymiej i życiowej drodze.

Jezus prowadzi swoich uczniów coraz głębiej w tajemnicę swojego mesjańskiego posłannictwa. Po pytaniu o to, za kogo ludzie, oraz za kogo oni, uczniowie go uważają, po wyznaniu Piotra, ze On jest mesjaszem, Synem Bożym oraz obietnicy prymatu i przekazaniu władzy Piotrowi, Jezus wskazuje, że drogą wypełnienia Jego mesjańskiej misji będzie wydanie go arcykapłanom, będzie męka i Jego śmierć. Wskazuje jednocześnie, że warunkiem pójścia za Nim i bycia Jego uczniem jest wzięcie na siebie krzyża i naśladowanie go, jest wyrzeczenie się siebie. Mówi także o przyjściu Syna Człowieczego w chwale. Potrzeba było umocnienia wiary uczniów, którzy nie rozumieli zapowiedzi wyliczenia przyszłych cierpień Jezusa, a przez to też nie dostrzegli wyraźniej Jego wielkości. Dlatego Jezus zabiera ze sobą 3 uczniów: Piotra, Jakuba i Jana i ukazuje w ich obecności swoją Boską naturę. Jezusowa twarz jaśniejąca jak słońce i jego szaty białe jak światło są znakiem, że On sam znajduje się w obecności Boga i odbija się w Nim światło samego Boga. Obok Jezusa pojawiają się dwaj wielcy mężowie Starego Testamentu – Mojżesz i Eliasz, uczestnicy chwały samego Boga. Obecność Mojżesza przypomina wielkie wydarzenia Starego Testamentu: objawienie imienia Bożego w krzaku gorejącym, wyprowadzenie Narodu z niewoli w Egipcie, przejście przez Morze Czerwone, zawarcie przymierza pod Synajem i przyniesienie tablic Przymierza z Dekalogiem. Ten wielki starotestamentalny prawodawca zapowiada, że to Mesjasz – Jezus będzie najwyższym prawodawcą, co zostanie zrealizowane w Kazaniu na górze – konstytucji Nowego Przymierza. Obecność Eliasza – najbardziej gorliwego proroka zaangażowanego w obronie wiary w Jedynego, prawdziwego Boga Izraela, nieustępliwie wskazującego na potrzebę odnowy kultu i wydają się być wskazaniem na Jezusa i Jego ofiarę, którą złoży z samego siebie jako ofiarę Nowego Prawa. Obaj, Mojżesz i Eliasz, rozmawiający z Jezusem, weszli do obecności Boga na górze Synaj, obaj byli zwiastunami Bożego objawienia i obaj uchodzili za wielkich religijnych przywódców Izraela, obaj także zostali wzięci do nieba. W akcie objawienia Jezusa są świadkami Jego wielkości i uczestnictwa w chwale Ojca. Nie dziwi więc propozycja Piotra aby przygotować trzy namioty. Ta propozycja jest oczywista z tego względu, że wydarzenie Przemienienia ma miejsce w okresie żydowskiego Święta Namiotów. Poprzez postawienie symbolicznego namiotu wyrażano radość z przebywania przed Bogiem, a jednocześnie patrząc w przyszłość, wyrażano nadzieję na przywrócenie utraconego Królestwa. Propozycja Piotra wpisuje się więc w oczekiwania mesjańskie Narodu Wybranego, sam Piotr zaś w Jezusie widzi tego, który to Królestwo przywróci. Zanim Piotr skończył mówić, z obłoku odzywa się głos Boży, korygujący jego propozycję. Zostaje powtórzone dosłownie to, co Bóg oświadczył podczas chrztu Jezusa, z dodaniem słów: „Jego słuchajcie”. Słowa: „To jest mój Syn umiłowany”, nawiązują do stwierdzenia Księgi Powtórzonego Prawa, gdzie Bóg zapowiada, że wzbudzi w Narodzie proroka, wziętego z ludu, ale podobnego do Niego. Ten prorok zdecydowanie przewyższy Mojżesza w godności i wielkości proroctwa. Świetlany obłok, który się pojawił, oznacza jaśniejącą obecność Boga. Przypomina obłok, w którym Pan zstępował w czasie pobytu na pustyni, obłok, który okrył Namiot Spotkania i był świadectwem, że Pan zamieszkał pośród swego ludu. Podobnie stało się podczas poświęcenia świątyni, zbudowanej przez Salomona w Jerozolimie. Obłok wypełnił dom Pański, co było znakiem dla Salomona i ludu, że Pan zamieszkał w tej świątyni na wieki, a ona sama jest odbiciem świątyni niebieskiej, miejsca przebywania Boga. Prorok Izajasz dostrzega w znaku pojawiającego się obłoku nadejście samego Boga, który przychodzi, przynosząc światło i jasność Syjonu – mesjańskiej społeczności.

Reakcja uczniów na pojawienie się obłoku jest identyczna z reakcją ludzi Starego Testamentu: upali na twarz i zlękli się. Taką reakcję spotykamy w opisach każdej teofanii – objawienia się Boga. Boża obecność napełnia lękiem i bojaźnią, stąd również potrzebne są Jezusowe uspokajające i dodające otuchy słowa: Nie lękajcie się. W geście dotknięcia można zauważyć również podobieństwo do opisów uzdrowień lub wskrzeszeń dokonywanych przez Jezusa. Dotknięcie chorego lub zmarłego jest gestem przywrócenia do życia, włączenia na nowo do społeczności.

Kiedy zeszli z góry, Jezus przykazuje uczniom, aby nikomu nie opowiadali o widzeniu, „aż Syn Człowieczy zmartwychwstanie”. To polecenie, choć wydaje się niezrozumiałe, nabiera sensu w całości objawienia tajemnicy mesjańskiej Jezusa. Dopiero po zmartwychwstaniu uczniowie, a z nimi wszyscy wierzący w Jezusa, zrozumieją pełne znaczenie wizji, gdy „ujrzą Syna Człowieczego przychodzącego w królestwie swoim”. Uczeni w Piśmie głosili, że Eliasz przyjdzie, aby odnowić przymierze i ogłosić dzień sądu. Jezus przyznaje słuszność uczonym w Piśmie czekającym na Eliasza, dodaje jednak, że go nie poznali, kiedy przyszedł w osobie Jana Chrzciciela.

Możemy dziś stawiać pytanie o to, dlaczego Bóg objawił się w Jezusie wobec uczniów? Ojciec Święty Jan Paweł II wskazuje na podwójny cel tego objawienia. Cel pierwszy – Przemienienie było przygotowaniem uczniów na bolesną godzinę Męki, by nie ulegli zgorszeniu krzyża. Cel drugi – kontemplując przemienione Oblicze Jezusa, „wpatrujemy się w jasność Pańską jakby w zwierciadle; za sprawą Ducha Pańskiego, coraz bardziej jaśniejąc, upodabniamy się do Jego Obrazu”. Kontemplując przemienione Oblicze Jezusa, upodabniamy się do Niego i przemieniamy się. Jak możemy dziś kontemplować przemienione oblicze Pana? Najpierw w Eucharystii; w świetlistobiałej Hostii obecny jest przemieniony i uwielbiony Pan. Z Jego przemienionego Oblicza spływają na nas Boże moce, jak na uczniów na Górze Tabor. Możemy wpatrywać się w przemienione Oblicze Pana na kartach Ewangelii i na świętych ikonach, które są obrazowym przedstawieniem Ewangelii. Okoliczności Przemienienia Pańskiego przypominają bardzo ważną i aktualną prawdę. Uczeń Jezusa powinien, na wzór swego Mistrza, od czasu do czasu przerwać codzienny kołowrotek pracy, wejść na górę wysoką, na spotkanie z Bogiem i wpatrywać się w świetliste Oblicze Jezusa. Są to spotkania przemieniające. Człowiek wyzwala się w ten sposób z niewoli materii, czasu i pracy. Okazją do takiego wyjścia może być dzień Pański, rekolekcje. Będziemy zawsze wracać z góry przemienieni i umocnieni.

  • Czy chcę wstępować z Jezusem na szczyty życia wewnętrznego? Czego w moim życiu najbardziej się boję, czego unikam?
  • Czy doświadczyłem już przemieniającej mocy modlitwy?
  • Czy moja twarz „promieniuje” dobrocią, życzliwością, miłością?
  • Czy doświadczenie Bożej obecności rodzi we mnie radość i bojaźń bożą? Co we mnie wymaga jeszcze przemienienia?
(Oglądana: 38, w tym oglądana dzisiaj: 1)
casinomilyon
betmatik
padişahbet
biabet giris
lüks casino
kingbetting güncel
padişahbet giriş
plinko romania
vegabet giriş
biabet giriş
cashwin giris
neyine casino giriş
rokubet casino
sugar rush 1000
imajbet giriş
pin up aviator
betwild giris
rexbet giriş
свит бонанза
betwild giris